YardMate’s CEO Kari Härkönen has been interviewed several times this summer regarding Germans and Finnish shipyards. Here’s the latest interview from the 27th of August, 2024. Link may require registration but the whole text is below the picture (In Finnish): READ IN TEKNIIKKA JA TALOUS
Nyt alkoi spekulointi Meyerin Turun telakan kohtalolla – Joutuuko valtio pian pelastamaan yhtiötä, kuten Saksassa kävi
Turun telakka on toistaiseksi kokonaan Meyerin perheen omistuksessa, ja sinne odotetaan suurtilausta minä päivänä tahansa. Nyt on noussut esille mahdollisuus, että Suomessakin valtio joutuisi pelastustoimiin.
Lukuaika noin 2 min
Eilen
6:32
Tuula Laatikainen
Meyerin telakkayhtiön pelastusoperaatiota Saksassa on seurattu kesän ajan tarkasti myös suomalaisissa meriteollisuuden piireissä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että 80–90 prosenttia Meyer Werftistä eli käytännössä Papenburgin telakasta on päätymässä Saksan valtion ja osavaltion omistukseen.
Kuuma kysymys on, miten Meyerin perheen omistaman Saksan-toimintojen valtiollistaminen vaikuttaa Turun telakan toimintaan.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Asia on herkkä eikä asiantuntijoita ole jonoksi asti arvioimaan.
Turun telakka on Meyerin perheen omistuksessa, ja sinne odotetaan suurtilausta minä päivänä tahansa. Papenburgin telakkayhtiö Meyer Werft sai neljä suurtilausta äskettäin, ja silti Saksan valtion on pelastettava se konkurssilta.
Voi tulla eteen Suomessakin
Myös Suomessa väläytellään nyt Suomen valtion pelastustoimia Turussa.
Teollisuusliiton erikoistutkija Timo Eklund ehdottaa Ylelle, että tarpeen tullen Suomen valtion on tuettava Turun telakkaa. Hän odottaa ensi sijassa, että Turun telakka saa piakkoin uuden miljardiluokan tilauksen.
Toimitusjohtaja Kari Härkönen Yardmatesta on varma siitä, että tarvittaessa Suomen valtio tukisi Turun telakkaa taloudellisesti. Yardmate edustaa Turun telakan alihankkijoita.
”Turun telakka on toimittanut maailman suurimman ja hienoimman aluksen. Telakka tullaan pitämään keinolla millä hyvänsä toiminnassa jopa Suomen valtion tuella”, hän sanoo.
”Turun telakka on kansantaloudellisesti niin merkittävä työllistäjä, että on järkevää kierrättää työ valtion tuen kautta verrattuna siihen, että se kiertää kortiston kautta.”
Härkönen ei ole kuitenkaan kokonaisuudessaan huolissaan. Uusien tilausten suhteen hän on optimistinen.
Voi olla, ettei Turun telakalla ole tarvetta valtion pelastustoimille.
”Siellä on tilauskantaa ja neuvotteluja uusista tilauksista. On liian aikaista spekuloida, tarvitaanko tukea, mutta jos tulisi sellainen tilanne, meillä on valtion backup.”
Kari Härkönen Yardmatesta on vakuuttunut siitä, että Suomen valtio pelastaa tarvittaessa myös Turun telakan.
Saksaan yhteydet auki
Härkösen mukaan Yardmatessa ollaan odottavaisin mielin yhtiön muutoksista.
”Osaamme toimia uuden johdon kanssa.”
Hän korostaa alihankintaverkoston hyviä kontakteja Saksaan.
”Odotamme innolla yhteistyötä uuden johdon kanssa. Jatkossa täytyy pystyä todistamaan, että telakat toimivat optimoidusti ja kustannustehokkaasti. Meillä Yardmatessa on siihen alan viimeisin osaaminen.”
”Optimoimme muun muassa Helsingin Telakan aluksia ennen sodan alkamista.”
Meyer Turun rahoitustilanteeseen hän ei ota kantaa. Yhdistykseen kuuluvista yrityksistä monet tekevät alihankintaa Turun telakalle.
Kaikkiaan Turun telakalla on Suomessa tuhansia alihankkijoita.